بازارهای جهانی تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۲

بازارهای جهانی از روز دوشنبه تا جمعه هر هفته فعال بوده و معاملات انجام می‌شود؛ معاملات انجام شده شامل فارکس، کامودیتی‌ها، فلزات گران‌ بها، انرژی، مواد غذایی و دیگر موارد است. در ادامه بازارهای مربوط به فلزات را بررسی می‌کنیم.

سنگ آهن

هفته گذشته بازار سنگ آهن با قیمت ۱۱۷ دلار آغاز و به ۱۱۴ دلار رسید، اما تا پایان هفته صعودی شده قیمت ۱۱۸ دلار روی تابلو ثبت شد. یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات بازار سنگ آهن در هفته گذشته چین بود، در نگاه میان مدت تقاضای سنگ آهن چین ثابت بوده و کاهش یا افزایش قابل توجهی نخواهد داشت.

از طرفی با نگاه به برنامه‌ بلند مدت چینی‌ها، به نظر می‌رسد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ کاهش تقاضا از طرف این کشور را تجربه کنیم. آیا کاهش تقاضای چینی‌ها در بازار جهانی جبران خواهد شد؟ در صورت ادامه دار بودن کاهش تقاضا، قیمت‌های جدیدی در کف قیمت را تجربه می‌کنیم.

بازار قراضه

بازارهای قراضه در هفته‌ای که گذشت با ثبات نسبی همراه بود. در بازار ترکیه قیمت قراضه وارداتی سنگین با نسبت ۲۰-۸۰ بدون هرگونه تغییر قیمت ثابت باقی ماند، میانگین قیمت هر تن CFR در بازار ۳۷۴.۵ دلار بود.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن در طرف دیگر افزایش قیمت داشته و با شیب ۴ دلاری به سمت بالا حرکت کرد. معامله‌گران در هفته‌ای که گذشت برای هر تن، ۳۴۸ دلار پرداخت کردند؛ البته که قیمت اعلام شده قیمت فوب است. قراضه سنگین در بخش شرقی آسیا نیز درست مانند ۲ هفته قبل در قیمت ۳۸۶ دلار در هر تن معامله شد.

بیلت

هفته گذشته میلادی، بیلت صادراتی فوب دریای سیاه تا ۵ دلار کاهش قیمت داشته و به ۴۶۰ دلار هر تن رسید. فوب دریای سیاه به نسبت دیگر مبادی نوسانات بیشتری را تجربه کرده است.

در ادامه به سمت جنوب آسیا حرکت می‌کنیم، بیلت در کشور چین با ۴ دلار رشد به ۴۹۱ دلار در هر تن رسید، البته که تحویل کالا درب کارخانه انجام می‌شود، بیلت وارداتی نیز ۳ دلار افزایش قیمت را تجربه می‌کند که قیمت آن را به ۴۷۳ دلار می‌رساند.

بازار واردات بیلت به طور کلی قیمت بالاتری دارد، قیمت هر تن CFR در محدوده ۵۲۰ دلار قرار داشته و در کمترین حالت به ۵۱۵ دلار رسید. البته که معامله‌گران جنوب آسیا علاقه زیادی به واردات نداشتند و سفارشات خرید هرگز از ۵۱۰ دلار بالاتر نرفته است.

مقاطع

زبان میلگرد، زبان دلار است و تمام دنیا آن را می‌شناسند. میلگرد صادراتی چین در هفته گذشته ۲ دلار کاهش داشت و به ۵۳۲ دلار هر تن رسید. در طرف دیگر قیمت میلگرد در بورس شانگهای ۱۴ دلار افزایش داشت و به ۵۲۰ دلار هر تن رسید.

این نکته که در کشور چین نیز میان قیمت میلگرد بازار و میلگرد بورس شانگهای تفاوت قابل توجهی وجود دارد، جالب توجه است. آخرین قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز هفته گذشته ۵ دلار کاهش یافت و ۵۶۵ دلار در هر تن معامله شد. البته که برخی پیشنهادات تا ۵۸۵ دلار نیز وجود داشت اما حمایت نشد.

ورق

هفته‌ای که گذشت، ورق گرم صادراتی دریای سیاه بدون تغییر باقی ماند؛ معاملات ورق گرم با قیمت ۵۶۵ دلار به ازای هر تن انجام شد. اما چینی‌ها نتوانستند عرضه را با توجه به تقاضا کاهش دهند که در نتیجه آن قیمت ورق گرم به مقدار ۵ دلار کاهش یافت و معاملات آن در محدوده ۵۴۱ تا ۵۶۱ دلار انجام شد.

بورس شانگهای قیمت قراردادهای آتی را از ۵۳۷ دلار به ۵۲۹ دلار کاهش داد، رقم قابل توجهی که شاید سودآوری شرکت‌های فولادی را با خطر رو به رو کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *