رکورد پشت رکورد؛ فولادی‌ها چه صادر می‌کنند؟

بر اساس اخبار و اسناد رسیده به دست آهن چند، تولیدات فولاد کشور جهش قابل توجهی داشته است. در ۵ ماهه گذشته، صادرات آهن اسفنجی ۲۳۲ درصد رشد داشته است.

 

آهن اسفنجی بخشی از زنجیره تولید فولاد کشور به حساب می‌آید که مجموعه‌های پایین دستی آن را به مقاطع فولادی تبدیل می‌کنند. خوشبختانه خاک ایران یک خاک غنی از فلزات است و با بهبود سرمایه گذاری در روند تولیدات فولاد، می‌توانیم بالاترین بازدهی ممکن را دریافت کنیم. به نظر می‌رسد فولادی‌ها با تمام توان در جهت افزایش تولید و پیشرفت حرکت می‌کنند، امروز در خصوص کارنامه ۵ ماه گذشته فولادی‌ها صحبت می‌کنیم.

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در ۵‌ ماه سال ۱۴۰۲ بیشترین محصول صادراتی فولادی‌های کشور، شمش آهن  بوده که در این بازه زمانی، ۳ میلیون و ۹۳ هزار تن از آن صادر شده است. البته که منظور از بیش‌ترین، بیش‌ترین مقدار از لحاظ حجم است. این مقدار، ۲۴.۸ درصد بیش از میزان صادرات شمش فولاد در ۵ ماه سال قبل است. ما نباید پیشرفت و افزایش توان تولیدکنندگان شمش را نادیده بگیریم.

پس از شمش فولادی، یک میلیون و ۳۴۱ هزار تن محصولات فولادی در ۵ ماه سال جاری صادر شده که نسبت به ۱۶۶ هزار تن صادراتی در ۵ماهه سال قبل، ۱۵ درصد بیشتر شده است.

همچنین در ۵‌ماه امسال، یک میلیون و ۱۴۶ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به یک میلیون و ۱۸ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۶ درصد افزایش یافته است.

در این میان صادرات مقاطع تخت فولادی نیز از ۱۴۸ هزار تن درمجموع پنج ماه ابتدایی ۱۴۰۱ به ۱۹۵ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده که نشان از افزایش ۳۱.۸ درصدی صادرات این مقاطع فولادی دارد.

نکته قابل‌توجه در عملکرد فولادی‌ها این است که رشد صادرات آهن اسفنجی رکورد زده و افزایش ۲۳۲.۴ درصدی را ثبت کرده است. در این بازه زمانی، در حالی ۷۰۸ هزار تن آهن اسفنجی از کشور صادر شده که در پنج‌ماهه سال گذشته‌ایم این مقدار حدود ۲۱۳ هزار تن بود.

برای آهن بنویسید و بگویید که اگر محدودیت‌های داخلی و خارجی وجود نداشت، توان تولیدات فولادی کشور ایران در چه سطحی قرار داشت؟ ما به سوالات فولادی شما پاسخ می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *