مسکن ملی و غول تورم؛ آیا هزینه خانه دار شدن مردم بیش‌تر می‌شود؟

هر رئیس جمهور که از راه می‌رسد، برای طرح مسکن خود یک نام انتخاب می‌کند، نام منتخب رئیسی، رئیس جمهور دوره سیزدهم جمهوری اسلامی مسکن ملی بود. رئیسی قول داد که هر سال ۱ میلیون مسکن را ساخته و به مردم تحویل می‌دهد؛ طرح بزرگی بود و کارشناسان انتقادات زیادی به او داشتند.

همانطور که پیشبینی می‌شد، تا به امروز حتی یک واحد از واحدهای قول داده شده به مردم تحویل نشده و تنها چند مورد تا حد کلنگ‌زنی پیش رفته است. برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند: ساخت مسکن مهر، مرهمی بر رکود بازار است، یک مرهم که بتواند بازار مسکن را حرکت دهد.

تورم و افزایش قیمت‌ها؛ مسکن ملی متری چند؟

همان ابتدای کار بود که دولت گفت: مسکن ملی باید متری ۴.۵ میلیون تومان تمام شود. انبوه سازان از دولت پرسیدند که آیا می‌دانید آهن چند؟ به گفته شرکت‌های سازنده مسکن، هر متر مربع در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است. به همین دلیل پروژه‌ها تا ماه‌ها معلق باقی ماند و هیچ کس کار خود را شروع نکرد.

کمی دورتر در آسیا، چینی‌ها با رکود در بخش مسکن سروکار دارند. شرکت‌های بزرگی که بازار داخلی را اشباع کرده و باید یک بازار خارجی پیدا کنند؛ کجا بهتر از ایران؟ با توجه به نزدیکی جمهوری اسلامی و چین، بار دیگر صحبت پیرامون مسکن ملی داغ شد.

چینی‌ها وارد پروژه نهضت ملی مسکن شده و قول دادند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. هزینه ساخت هر مترمربع مسکن نیز ۴.۷ میلیون تومان مشخص شد. به نیمه اول سال ۱۴۰۲ رسیدیم، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در مناطق ۱۶، ۱۸ و ۲۰ هزینه ساخت واحدها به جز خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه در حدود متری ۱۰ میلیون تومان است. با تمام قیمت‌های گفته شده، برای خرید یک متر مسکن متر باید در حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم.

آهن و مصالح ساختمانی؛ قیمت‌ها باز هم افزایش می‌یابد؟

مرکز آمار ایران مدت‌ها است که فعالیت نمی‌کند، آخرین اطلاعات منتشر شده از این مرکز به پاییز سال گذشته باز می‌گردد. اگر خلاصه بگوییم پاییز سال گذشته به نسبت سال جاری، حدود ۳۵ درصد تورم داشته‌ایم.

با توجه به وضعیت اقتصاد کلان کشور ایران و چشم انداز افزایش تورم، پیشبینی می‌کنیم قیمت مصالح ساختمانی روند رو به بالایی داشته و مشخص نیست که تا چند ماه آینده چه مقدار رشد را تجربه کند.

اثر افزایش دستمزد کارگران

حقوق کارگران در سال جدید ۲۷ درصد رشد داشته و همین موضوع می‌تواند عامل دیگری برای افزایش هزینه‌های ساخت باشد. بعد از تمام حرف‌ها، باید ببینیم که آیا با ۱۰ میلیون تومان مسکن ساخته می‌شود یا خیر.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *