میلگرد کلاف چیست؟ کاربرد میلگرد کلاف و انواع آن

میلگرد کلاف یک نوع میلگرد است که در سایزهای ۵.۵ تا ۱۲ تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. تفاوت میلگرد کلاف و میلگرد شاخه‌ای در حالت آن بوده و از نظر کیفیت تفاوتی ندارد. 

فهرست مطالب

 میلگرد یکی از مقاطع پرکاربرد در ساخت و ساز است؛ به عبارتی هر کجا که بتن وجود داشته باشد، میلگرد کلاف نیز حضور دارد. بتن به تنهایی در برابر نیروی فشار تحمل بسیار مناسبی دارد اما نیروی کششی به راحتی آن را از بین می‌برد. انواع میلگرد چه به صورت کلاف چه به صورت شاخه‌ای برای افزایش مقاومت کششی بتن به آن اضافه می‌شوند. این بار که از روی یکی از پل‌های شهری یا تونل‌های جاده تهران – شمال عبور کردید، بدانید که چند صد تن میلگرد برای ساخت آن استفاده شده است.

با میلگرد کلاف آشنا شوید

میلگرد کلاف، یک نوع میلگرد است که به شکل ساده و آجدار تولید می‌شود. این محصول در تمامی صنایع کاربرد مخصوص به خود را دارد، به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده میلگرد در کشور آن را تولید می‌کنند. شرکت‌های تولیدکننده معمولا آن را در سایزهای ۵.۵ تا ۱۲ به بازار عرضه می‌کنند، اما اگر به میلگرد کلاف در سایزهای بزرگتر نیاز داشته باشید، قابل تولید است.

از طرف دیگر، تولید سفارشی یک مقطع فولادی ساده نیست. حجم سفارش شما باید بالاتر از مقدار مشخص شده کارخانه باشد که معمولا بیش از ۲۰۰ تن است. پیشنهاد آهن چند به شما این است که سفارش خود را برای ما ارسال کرده و در صورت امکان یک مقطع جایگزین را به شما معرفی می‌کنیم.

 

از میلگرد کلاف کجا استفاده می‌شود؟

هر کجا که ساختمان ساخته شود، میلگرد کلاف استفاده می‌شود. میلگرد کلاف در آرماتور، میلگرد کمر کش، خرپا و تیرچه استفاده می‌شود. البته که از میلگرد کلاف می‌توانید برای ساخت سیم بکسل، سیم خاردار، زنجیرهای فلزی، حصار و دیگر فلزات بافته شده استفاده کنید.

یکی از کاربردهای جذاب میلگرد کلاف استفاده در صنایع فنرسازی است. فنر خودرو یک نوع میلگرد است که به شکل فنر تغییر حالت داده شده تا قابلیت ارتجاعی داشته باشد. به همین دلیل تولید میلگرد کلاف در سایزهای مختلف در کشور اهمیت بسیار بالایی دارد و به شکل مستقیم در روند بازار تاثیر گذار است.

به طور کلی باید در نظر گرفت که صنایع فولادی، صنایع مادر کشور به حساب می‌آیند و خوراک صنایع پایین دستی را تامین می‌کنند. میلگرد یکی از حلقه‌های زنجیره فولادی به حساب می‌آید که کارخانجات مختلف از قطعات خودرو تا صنایع پتروشیمی از آن استفاده می‌کنند.

میلگرد کلاف به عنوان مفتول صنعتی

میلگردهایی با قطر کمتر از ۶ میلی متر با نام مفتول شناخته می‌شود. مفتول یک مقطع فولادی با انعطاف بالا و کاربردهای فرآوان در صنعت است. ما می‌توانیم با استفاده از روش‌ نورد میلگرد صنعتی تولید کنیم. میلگردهای صنعتی به طور کلی مقاومت بالاتری داشته و برای کارهای سنگین به کار گرفته می‌شود.

مفتول صنعتی به طور متداول از میلگردهای کلاف ساخته می‌شود، در این روش میلگرد کلاف را وارد روند نورد سرد کرده و آن را فرم دهی می‌کنند. معمولا از میلگردهایی با ضخامت ۵.۵ تا ۸ میلیمتر استفاده می‌شود که در دستگاه‌های کشش میلگرد به قطر ۱.۵ تا ۵ میلی متر کشیده می‌شوند.

مفتول صنعتی در نهایت به شکل کلاف بسته بندی می‌شود اما اندازه و وزن آن می‌تواند بسته به نیاز شما متغییر باشد. کاربرد متداول مفتول صنعتی ساخت شبکه‌های فولادی است.

کدام کارخانه‌ها میلگرد کلاف تولید می‌کنند؟

تولید میلگرد کلاف یک اتفاق جدید نیست، سال‌های سال است که ما در ایران میلگرد را در حالات و سایزهای مختلف تولید می‌کنیم. اما با پیشرفت فناوری و انتقال فناوری به کشور، توانستیم تولیدات مقاطع فولادی را به مقدار قابل توجه گسترش دهیم. امروز که این مقاله را از آهن چند می‌خوانید، ذوب آهن اصفهان، نطنز، کاشان، یزد و … کارخانجات دیگر کشور میلگرد کلاف را تولید می‌کنند.

از طرفی باید گفت که ذوب آهن اصفهان بیشترین مقدار تولید را داشته و به بازار عرضه می‌کند. این کارخانه علاوه بر تولیدات متداول خود سفارشات خاص را نیز قبول می‌کند. نکته نهایی در خصوص کارخانه ذوب آهن اصفهان این است که از استانداردهای روسی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند.

میلگرد کلاف را چطور نگهداری کنیم؟

نگهداری از میلگرد کلاف کار سختی نیست، همان مواردی که برای نگهداری از مقاطع فولادی انجام می‌شود باید در خصوص میلگرد کلاف نیز رعایت شود. در انبارهای ایران، به شکل متداول از خرک‌های چوبی برای کلاف فولادی استفاده می‌شود تا از عوامل طبیعی مانند خاک و رطوبت دور باشد.

دور بودن از خاک و دیگر عوامل طبیعی زنگ زدن آهن را به تاخیر انداخته و تا حد ممکن از زنگ زدن آهن جلوگیری می‌کند. یکی از بدترین اشتباهات در خصوص نگهداری از مقاطع فولادی، استفاده از نایلون است. هرگز نباید برای نگهداری از آهن از پوشش نایلونی استفاده کرد، چراکه نایلون رطوبت را نگهداشته و باعث زنگ زدگی آهن می‌شود.

حمل و نقل میلگرد کلاف

حمل و نقل میلگرد کلاف بر اساس وزن آن متفاوت خواهد بود. شما برای حمل و نقل یک کلاف میلگرد سبک، حتی می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید. برای حمل و نقل کلاف‌های بزرگ و سنگین وزن، خودروی مناسب توسط آهن چند و باربری پیشنهاد خواهد شد.

برای حمل و نقل انواع میلگرد، مهار آن اهمیت بسیار بالایی دارد. چراکه مهار نامناسب بار به راحتی می‌تواند به خودروی حمل و دیگران آسیب برساند.

جمع بندی

حالا می‌دانیم میلگرد کلاف چیست، چه کسی آن را می‌سازد و در کدام نوع سازه به کار گرفته می‌شود. میلگرد کلاف یکی از تولیدات مهم فولادی در کشور ما است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. اگر شما هم یکی از مصرف کنندگان میلگرد کلاف هستید، همین حالا با آهن چند تماس گرفته و درخواست خود را برای دریافت بهترین قیمت ارسال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *